Vernor Vinge – “Rainbow’s End” / “Sfarsitul curcubeului”

VernorVinge_Rainbows End.jpg Vernor Vinge este un scriitor american de science fiction deja extrem de cunoscut in SUA, mai ales pentru cele doua carti cu care a castigat Hugo – “A deepness in the sky” si “A fire upon the deep”. Daca in aceste carti sf el trateaza o tema foarte iubita in space opera – aceea a destabilizarii induse in starea de lucruri existenta prin intermediul unor rase extraterestre “binevoitoare”, “Sfarsitul curcubeului” este un roman “cu un picior in viitor”. Adica se petrece peste cateva decenii, in care lucrurile par a fi familiare si totusi indepartate.

Totusi de ce aleg scriitorii de sf contemporani sa scrie despre viitoruri nu foarte indepartate? (Sa ne reamintim ca William Gibson, dupa ce a sondat un viitor indepartat cu al sau “Neuromancer”, s-a intors si el in viitorul foarte apropiat cu un roman asemanator celui de fata – e vorba de netradusul la noi “Pattern Recognition”. Sau de Ian Watson, care a rescris “1984” in noul sau roman “Brasyl”, nominalizat anul acesta la marile premii sf).

Un motiv ar fi ca majoritatea scriitorilor de science fiction devin din ce in ce mai nelinistiti (poate cuvantul corect ar fi “tulburati”) de recentele evolutii ale situatiei globale. Ascensiunea rapida a internetului si a realitatii virtuale, fragmentarea geopolitica globala si amenintarile teroriste omniprezente, aparitia unor noi superputeri (anul acesta China va deveni a doua economie din lume ca PIB dupa SUA, inaintea Germaniei) reprezinta toate schimbari majore, cataclismice in comparatie cu cei 50 de ani de razboi rece scursi pana in ultimul deceniu al secolului trecut. Pe de alta parte, scriitorii acestia imbatranesc, se maturizeaza si, de ce nu, poate ca devin mai intelepti si aleg sa traga un semnal de alarma cu privire la un viitor nu foarte indepartat…

Cert este ca “Rainbow’s End” al lui Vinge nu este chiar sumbru (prin comparatie cu cvasi majoritatea profetiilor science fiction anterioare). Ba chiar dimpotriva, dupa parerea sa regasirea echilibrului consta chiar in actiunea acelorasi forte destabilizatoare. Chiar daca in “Rainbow’s End” marile puteri incearca sa controleze asa-numitele situatii de criza (evenimente distructive de mare impact) cu ajutorul unor tehnologii sofisticate si al unor echipe de specialisti care lupta online, lucrurile sunt salvate tot de eroii anonimi si atotcunoscatori pe langa care trecem zi de zi. Recunoasteti aici stilul tipic american al comicsurilor Marvel?

Una peste alta, n-am de gand sa va povestesc romanul aici pentru ca este foarte reusit si chiar amuzant. Sa nu va asteptati la o lectura profunda si grea, de genul Fundatiei sau al Helliconiei, pentru ca nu este cazul. In schimb “Rainbow’s End” v-ar putea da niste idei interesante despre cum sa va organizati mai bine viata…si asta ar putea fi de-ajuns.

Stay with us on other sites:

2 thoughts on “Vernor Vinge – “Rainbow’s End” / “Sfarsitul curcubeului”

1. Pingback: Un posibil sfarsit al curcubeului de Vernor Vinge « My Weblog